Focusgroepen werden eerst vooral gebruikt als het ging om marktonderzoek. Daarbij ging het vooral om interviews en enquêtes. Er werd vooral duidelijk dat consumenten veel beslissingen in sociale contexten maken. Consumenten werden dus om veel meningen gevraagd als het aanging op het testen van bepaalde producten en werden er vooral naar de voorkeuren gevraagd van de consument. Met sociaal onderzoek wordt een focusgroep in alle domeinen ingezet. Bijvoorbeeld bij een politiek onderzoek is het goed om te weten hoe mensen op een bepaald beleid reageren. Ook binnen de gezondheidszorg komen mensen met behulp van een focusgroep erachter hoe patiënten reageren op bijvoorbeeld medicijnen. Met de samenstelling van je groep hangt het natuurlijk er vanaf welk doel het onderzoek heeft.

De voordelen van een focusgroep

  • Het is een goede methode om data te verzamelen wat kwaliteiten bevat. Omdat je namelijk een heleboel verschillende respondenten tegelijk interviewt.
  • Er vindt tijdens zo een focusgroep ook al een kwalitatieve controle plaats. Respondenten spreken en bevragen elkaar al van tevoren en geven elkaar hun argumenten.
  • Tijdens een discussie tussen de respondenten komt de nadruk al snel vanzelf op de belangrijkste aspecten.
  • Ook is het een stuk makkelijker om te zien op welke gebieden de respondenten het wel en niet met elkaar eens zijn.
  • Het is vaak leuker en interessanter om het met een groep te bespreken.
  • Het is goedkoop en flexibel om een focus onderzoek te doen.
  • Het is vaak toegankelijker voor een focusgroep om over onderwerpen te praten die bijvoorbeeld taboe zijn.

De nadelen van een focusgroep

  • De vragen die gesteld kunnen worden zijn gelimiteerd. Er kunnen misschien maar tien onderwerpen per uur aan pas komen.
  • Het is moeilijk om een geschikte methode als het erop aangaat om een groepsdiscussie te voeren.
  • De interviewer moet ook vooral goed inzicht hebben in de groepsdynamiek, het kan ook zijn dat sommige mensen meer aan het woord zijn dan andere mensen die zich misschien wel in de achtergrond houden.
  • Er kan ook snel een conflict ontstaan tussen groepen
  • Het kan zijn dat het niet altijd vertrouwelijk is, omdat je niet weet of alles wat besproken is binnen de groep blijft.

Er zijn verschillende soorten focusgroepen, zo heb je ook de heterogene of de homogene focusgroep. Bij een homogene groep hebben je respondenten meestal dezelfde achtergrond. Bij een heterogenen groep is dat anders, daar zijn de respondenten van verschillenden achtergronden. De samenstellingen hangen natuurlijk allemaal af van je onderzoeksdoel.